tinusencondewereldrond.reismee.nl

Mexico en Belize

Ola Amigos y familia,

Inmiddels hebben we Mexico alweer verlaten en verblijven we nu op Caye Caulker in Belize...... Yah man........ waar vandaan we, na het weekend, vertrekken richting Guatamala..... De tijd vliegt en zo langzaamaan begint het aftellen van de maanden......(nu nog 3)..... Isla de Mujeres was super, en na vijf dagen niksen waren we helemaal klaar voor wat cultuur! Vanaf Cancun namen we de bus naar Chichen Itza waar we de Mayatempels ‘s avonds en ‘s ochtends vroeg (voordat alle dagtoeristen uit Cancun arriveren) hebben bezocht. Chichen Itza wordt onder de zeven wereldwonderen genoemd, maar eerlijk gezegd waren Tinus en Con niet echt overweldigend getroffen door de schoonheid. De tempel was helemaal niet zo hoog, was zichtbaar gerestaureerd en je mocht er helaas ook nog niet eens opklimmen!!! We hebben wel veel plezier gehad in het obsereveren van toeristen die uit alle streken van de wereld op dit 'wonder' zijn afgekomen......

Na Chichen Itza op weg naar de volgende Mayatempels....Tulum, niet zo indrukwekkend als Chichen itza (volgens de reisgidsen dan) maar een toplocatie aan het strand! Dus na een heerlijke dag aan het strand, even omhoog klimmen naar een tempel en vervolgens weer even afkoelen met een cocktail op het strand! Inderdaad een toplocatie! (zie foto's)

Na Tulum besloten om Mexico te verlaten en via Orange Walk naar Caye Caulker die bekend staat om zijn duik- en snorkelmogelijkheden. Veel duikers hebben vast de naam Blue Hole wel eens gehoord! Die hebben wij dus maar NIET gedaan! Waarom dan niet? Een diepe duik van meer dan 40 meter naar een grot met stalagmieten en stalagtieten, kleine kans op zien van haaien misschien wel wat eaglerays.......hmmmmmm Misschien ligt het aan ons, maar wij hadden iets anders in gedachten en willen zeker geen kleine 200euro neerleggen p.p. voor stalagmieten op 40meter diepte..... Wel hebben we een supersnorkeldag gehad op een lokaal zeilschip (giek van bamboo met houwtje-touwtje constructie...helemaal super inclusief keiharde REGGAE!) En zelf hebben we hier en daar rondom het eiland ook even onder water gekeken en dat was zeker de moeite waard. Martijn had al een tijdje geen Mangrove meer gezien en kon z'n hart weer ophalen tussen het zeegras..... tevens is het sinds vandaag weer gaan waaien en staat hij nu weer sinds ruim 7 maanden weer op een windsurfplank!!!! Je hebt geen kind aan hem nu, zo blij!!!! Dus Con is het internetcafe maar weer eens ingedoken!!!

Maar nog even terug naar Orange walk. Vanaf daar zijn we met een bootje naar nog meer mayatempels gegaan, Lamanai. Het gave van deze tempels is dat ze midden in de jungle liggen, dus niet zo druk! 1/3 van alle gebouwen zijn nog niet opgegraven en liggen onder een berg stenen, mos en bomen. Deze tempels zijn een maatje groter dan die we in Mexico zagen en je mag ze hier WEL beklimmen!!!! Wat we natuurlijk ook hebben gedaan! We hadden een klein groepje en een erg goede en grappige gids die ons vanalles over de lokale planten, dieren en de geschiedenis van de Maya nog eens duidelijk en boeiend wist te vertellen....Onderweg veel dieren gespot o.a. apen, krokodillen, leguanen en heel veel soorten vogels.....Volgens Martijn was dit de beste tour die hij heeft gedaan tot nu toe!!!!

Het plan is dus nu om richting Guatamala te gaan...... Misschien dat we voor de grens bij San Ignatio nog even blijven plakken om de reis wat te breken, maar het volgende blog zullen jullie alles horen over Guatamala en de volgende Mayatempels in Tikal! Volgens de maya vergaat de wereld op 21-12-2012 middels een mega-tsunami....dus we genieten er nu nog maar even van......en oefenen nog maar even door op onze zwemvaardigheden......

Tot het volgende blog,

Liefs Martijn en Conny, vanuit relaxt en carribisch aanvoelend Belize......