tinusencondewereldrond.reismee.nl

Zeiltrip deel 2 en aankomst Tobago....

Hallo lieve lezers,

De zeebonken zijn ondertussen op het vaste land aangekomen en herenigd met Martin en Ria op Tobago!!! Het einde van de reis komt in zicht......maar eerst nog heel even even genieten....

We gaannog even een paar wekenterug naar ons zeilavontuur op de Illusion. We waren gebleven in Dominica waar we een dagje een auto hebben gehuurd en het eiland rond gereden. Langs watervallen, door regenwoud en langs een indianennederzetting, en iets langer onderweg dan op Martinique, omdat de wegen toch iets minder goed zijn.......Maar wel zo avontuurlijk! Helaas bleef het weer daar slecht en zijn we nadrie dagen regen weer vertrokken richting Martinique. Daarhield het op met regenenen hebben we heerlijk op het strand gelegen in Anse Mitan. Helaas was tegelijkertijd met de regen ook de wind verdwenen waardoor er weinig gezeild en veel gemotord moest worden. Zonder zeil en zonder schaduw is het echt een hele lange tocht aan boord midden op zee waardoor de kapitein besloten had dat we vanaf Martinique terug gingen tijdens de nacht......ofterwijl een NACHTZEIL! We vertrokken om 8 uur ‘s avonds na het eten en de eerste wacht was voor Jessica. Vanaf 10 uur hield Con de wacht onder een bijna volle maan en een strakke sterrenhemel. Ondertussen kwam er een klein briesje achter Martinique vandaan waardoor we naast het grootzeil ook de twee fokken (genoa's) konden hijsen. Daarna mocht con het bed in en nam tinus de wacht over. Tijdens zijn wacht werd hij vergezeld door dolfijnen die meezwommen met de boot. Tinus werd om 2 uur afgelost door Alison die meteen volle bak aan de slag mocht want het weer werd slechter en door de forse regenbuien kon je weinig zien. Ondertussen werden de golven ook wat hoger waardoor we in de punt af en toe loskwamen van ons matras......en con sliep heerlijk door terwijl Tinus vocht tegen een opkomende zeeziekte. Rond 4 uur kwamen we aan in St. Lucia en werden de zeilen ingehaald en het anker neergelaten.....pas toen werd Con weer wakker, en tinus stond al op het achterdek om te helpen met de skiff (kleine boot). Wat een ervaring om een keer meegemaakt te hebben!!! De rest van de dag lekker op het strand gelegen en wat slaap ingehaald. De volgende dag was helaas Jessica haar laatste dag en twee dagen nadat we haar hadden uitgezwaaid kwam Liam aan boord, een australier woonachtig in Amerika. Hij zou samen met ons naar St. Vincent en de Grenadines zeilen waar wij een week later weer van boord gingen.

Vanaf St. Lucia weer moeten motoren naar St. Vincent waar we in Wallilabou Bay voor anker gingen, de filmset van Pirates of the Caribbean. Een leuk baaitje vanaf waar we makkelijk naar de hoofdstad konden aan de andere kant van het eiland. Twee dagen later gingen we alweer weer verder naar Bequia zodat we voor de paasdagen en de regatta daar waren. Wat een mooi eiland is dat! De hoofdstad Port Elizabeth is een klein gemoedelijk aanvoelend dorpje met mooi onderhouden huisjes en leuke restaurantjes. Ondanks dat de baai niet zo groot is lag het al wel vol met schepen, van groot tot klein. En rondom de baai gingen al wat zeilklasses van start....Onze afscheidsavond viel samen met het lokale feest waardoor de straten gevuld waren met locals die daar aan het feesten en dansen waren terwijl alle kroegen leeg waren!!! Heel erg grappig en zeer begrijpelijk gezien de warme temperaturen! De volgende ochtend regende het, wat wel weer paste bij onze stemming....want we moesten afscheid nemen van Norman en Alison aan wie we toch wel wat gehecht waren geraakt. We hebben echt een supertijd gehad aan boord van de Illusion.....Daarna de ferry gepakt die ons naar St. vincent terug bracht. Daar vandaan vertrokons vliegtuig via Granada,naar Martin en Ria in Tobago!!!!

Aangekomen op Tobago scheen de zon weer volop en daar stonden ze dan!!! Met een grote smile en nog iets witter dan ons (zal echter niet zolang meer duren) en nog enigszins brakjes van de jetlag.......Martin en Ria!!!! Na de eerste knuffels en kussen de backpacks in de auto geladen en op naar de villa!!!! En die mag er wezen! Hoe lekker is dat, om na onze 'ontberingen' te mogen uitrusten in deze villa met zwembad, eigen slaapkamer met warme douche....ZALIG!!!!! (zie foto's).De eerste dagen werden gevuld met bijkletsen, eiland verkennen, lekker in de zee en op het strand rondhangenen lekker eten en drinken. Het hoogtepunt was wel de Bucco Goat Race op de dinsdag na pasen!!!! Een groot evenement die mensen uit de hele omgeving aantrekt!!! Een speciaal stadion is gebouwd voor deze race die volgens ons toch echt maar 1 keer per jaar plaats vindt! De geiten worden met pick-ups aangevoerd, vervolgens opgeborsteld tot ze glanzen. Een rugnummer wordt omgebonden en de halsband met touw wordt bevestigd. De jockey komt erbij in glanzende in gematchte kleur outfit. De geiten worden voorgesteld en mogen plaatsnemen in de starthokken. Als iedereen zover is gaan de hekken naar beneden en begint de race. De geiten rennen echt keihard en het is de vraag of de jockey die erachter loopt met het touw (die niet losgelaten mag worden) het kan bijhouden.......op elke race volgt een cultureel optreden van kindjes in kostuums tot steelbands.....

We houden het hierbij voor vandaag, want dan houden we nog een klein stukje over voor het volgende (en waarschijnlijk laatste) blog vanuit tobago of misschien alweer vanuit Nederland....