tinusencondewereldrond.reismee.nl

Angkor Wat en SHCC in Cambodja

Sue-sadai lieve lezers,

Na Laos zijn we aan de zuidkant de grens over gegaan naar Cambodja en met de bus in 1 ruk van 12 uur door naar Siem Reap waar we nu al6 dagen zijn. En morgen vertrekken we met de bus weer richting Thailand waar webij Poipet de grens over gaan. En vanafdaar naar Ko Chang, een eiland voor de kust van Cambodja, en zien we eindelijk weer zee en strand!

Maar over Cambodja: We passeerden op zondag de grens en moesten ongeveer 5 dollar p.p. betalen aan stempels, 'medische keuring' en verwerkingskosten van visum....Dit is redelijk normaal voor Cambodja om hier een paar dollar voor te vragen, maar omdat het zondag was was het zelfs nog iets duurder dan doordeweeks! De mensen zijn daarentegen erg vriendelijk en spreken over het algemeen vrij goed engels.

De eerste dag na aankomst hebben we de tempels van Angkor Wat bekeken..... Ik zal er niet te veel woorden over schrijven, ik denk dat de foto's genoeg vertellen......Samengevat: groot complex met 3 echte hoogtepunten: Angkor Wat zelf, de Bayon (gezichten) en Ta Prohm (tombraider-tempel met de bomen die door de tempels heen groeien). Ondanks de tempelmoeheid toch wel erg gave dag gehad en zeker de moeite waard om voor naar Cambodja te komen....

De dag erna geen zin in tempels maar wat vroeg om alweer Cambodja te verlaten. Zo kwamen we in gesprek met de eigenaar van de lodge waar we verblijven die het SHCC project heeft opgezet. Dit is een school voor de kinderen in de dorpjes rondom Siem Reap die een programma aanbiedt voor een wat bredere ontwikkeling van de jeugd. Het reguliere scholingsstelsel is maar zeer matig en niet denderend van kwaliteit.....Zo wordt er op deze school agri-en ecocultuur, kunst, muziek, sport en engels gegeven...... Alles gefinancierd op basis van giften en vijwilligerswerk....... Dus jullie raden het al Tinus en Con zijn 3 dagen actief geweest in het geven van sportlessen (m.n. voetbal en volleybal) en de voorzieningen voor sport iets aangevuld. De expertise en voorzieningen zijn hier minimaal, maar ondanks dat is de inzet van leerlingen en leraren dubbel zo hoog! Was echter super mooie en waardevolle ervaring om gedaan te hebben! Indien jullie meer info willen over dit project kijk dan even op www.shcccambodia.org

Ondanks het feit dat Cambodja veel oorlog heeft gekend en de afslachtingdoor de rode Khmer (genocide)nog maar net 30 jaar geleden is zie je veel lachende kinderen die positief tegenover buitenlanders staan. Hier en daar veel mensen met been en/of arm amputaties en geen geld voor revalidatie of protheses....dus nog wel wat werk aan de winkel zou ik zo zeggen.....mocht iemand nog vrijwilligerswerk zoeken maar niet weten waar.....denk eens aan Cambodja....

Met Tinus en Con gaat het verder prima! Genieten van elke dag en elk moment.... Maar zo langzamerhand begint de blauwe zee ons wel te roepen...........

Tot het volgende blog!

liefs Tinus en Con

N.B. en 'Akun' voor jullie lieve reacties!

Stefan

Stelletje workaholics!!!
Maar ik kan me voor stellen dat het erg leuk is om te doen daar. Mooie foto's weer.

Houdoe Stefan

Sander

Heeey sjonnies, wat een vette verhalen zeg. Ik had eigenlijk wel ff bij jullie kunnen aansluiten aangezien ik nog 2 weken vakantie heb hahaha. Marty denk je wel een beetje aan die kleine locals met volleybal??!!
En Conny hou die grote reus een beetje in bedwang, en heb je nog mensen gesteund met fysio of was dat niet nodig?
Dikke zoen San

Karin Taïf

Hé daar!!
Super dat jullie daar nog wat vrijwilligerswerk hebben gedaan. Ik weet hoe dankbaar (ook al stelt het naar ons idee misschien niet veel voor) de kids er voor zijn.
Ik moest erg lachen bij de foto van Tinus dat hij met de locals aan het volleyballen is... ze hebben vast nog pijn in hun nek van het omhoog kijken, hahahaha
En nu op naar het strand!

Dikke kus,
Kaatje

Margreet

Wat stoer!! Vind het echt te gek om te zien en te lezen dat jullie je zo lekker met de kids daar bezig hebben gehouden. Trots!! En de foto van een volleyballende martijn tussen de locals is inderdaad hilarisch!! Niemand gewond geraakt ;-)? Geniet lekker verder! ik ben nog steeds aan het herstellen van lowlands. Wat ook te gek! Veel plezier zus en zwagerlief! xx