tinusencondewereldrond.reismee.nl

Orang Oetans en Sumatraanse Bruiloft.....

Selamat Malam (het is hiet nu bijna 8 uur 's avonds) lieve lezers,

Na Kuala Lumpur zijn we afgelopen zondag in Medan (Sumatra, Indonesie) aangekomen en vanaf daar meteen de bus in richting Bukit Lawang een dorpje in de jungle die grenst aan het Gunung Leuser National Park. Hier kun je nog 'wilde' sumatraanse Orang Oetans zien, als een van de laatste plekken ter wereld.....(de andere mogelijkheid is op Borneo)......En die hebben we dan ook gezien!!! We hadden veel mazzel wat tijdens het 'voeden' op een platform in de jungle kwamen maar liefst 3 vrouwtjes met hun jonkies en 3 volgroeide en een aantal pubers die ochtend........ De populatie Orang oetans zijn deels wild en een deel heeft in de opvang gezeten en is daarna geleidelijk aan weer geleerd om in de jungle te overleven. Maar nog niet alle apen lukt dit. En zeker in sommige perioden van het jaar wanneer er minder voedsel te vinden is hebben ze nog wat hulp nodig....... De apen die in de opvang hebben gezeten zijn ooit in gevangenschap geboren of zelfs mishandeld.......Erg goed project (je ziet dat de beesten het goed hebben en in een veilige omgeving zitten die zelfs voor de nadelen van excessieve toerisme worden afgeschermd) en erg mooi om te mogen meemaken!!!!......(zie foto's).......zeker de moeite waard om voor naar Sumatra te gaan!

Maar nu we er toch zijn.......de dag erna zijn we uitgenodigd voor een trouwerij van een nichtje van de eigenares van onze homestay (soort guesthouse). Het is de bedoeling dat iedereen in Sarong gekleed komt...ook de mannen!!! Dus tinus leende een sarong van een van de dorpsbewonders en con had meteen een goede reden om nog een sarong aan te schaffen (sorry fysio-meiden de sarong voor op het strand was niet goed genoeg......). Al gauw bleken Tinus en Con de enige toeristen en daardoor ook de op 1 na grootste bezienswaardiheid van het dorp. Met iedereen op de foto en zelfs de traditionele hoeden mogen lenen die alleen getrouwde mannen en vrouwen dragen! Na wat traditionele Balinese dansen en ceremoniele dansen kon er gegeten worden...en dat hebben we geweten....het was al zweten met die sarong over je broek in de zon...maar met dat spicy eten erbij........daarna maar heerlijk de rivier ingesprongen om weer af te koelen......

Na Bukit Lawang zijn we vandaag met de bus naar Lake Toba (grootste meer van Azie, ontstaan na een vulkaanuitbarsting lang geleden) gereden en verbijven we nu op Samosir het eiland gelegen in het meer. Hier gaan we morgen waarschijnlijk weer rondcrossen op een motorbike en genieten van de natuur en veel foto's maken natuurlijk!!!

Tot het volgende blog......voor straks alvast mimpi manis......

liefs Tinus en Con

Janneke

Wat super gaaf om mee te maken zeg, de jungle en de bruiloft. ik mis alleen nog de foto's maar die zullen snel wel komen. Ik ben benieuwd naar jullie pakkies. Ik wil Martijn wel eens zien hahaha..
Jullie zitten daar goed zeg. heerlijk om te lezen.
Ik ben nu fulltime aan het werk dus druk druk druk. Maar voor jullie berichtjes maakt iedereen even tijd.

Groetjes uit Zwolle

Heleen

Wat een mooie belevenissen weer, heel bijzonder! Ben inderdaad ook wel benieuwd naar de foto´s!

Genietze weer volop! Hier is het prachtig nazomer weer, heerlijk buiten gezeten vanavond,

veel liefs Heleen

t.opdam@kpnplanet.nl

Hoi Martijn en Connie,
ik geniet van jullie verhalen, erg leuk beschreven wat jullie mee maken. Ik ken Martijn dan wel niet, maar een kerel in een sarong is nooit weg!
Wat gaan jullie na Sumatra ondernemen?
Ben benieuwd,
groetjes Jeanne opdam (Herstel en balans)

Esther

Hey Conny en Martijn, hier doe je het toch voor! Lekker met de lokale bevolking op pad en dingen zien die je als echt toerist niet ziet! Ik geniet van jullie verhalen!

Liefs,
Esther, nieuwste oud-collega van Conny!

oma v d brink

hallo Conny en Martijn wie had dat gedacht een berichtje van mijn eigen pal4 pc in julli gastenboek. Alles goed met oom Dolf en mij. ga nu is bestuderen hoe ik al die mooie foto's en verhalen kan zien en lezen. groetjes en een dikke kus Oma(en een beetje hulp van Tineke)

Margreet

Hahaha! Ik zie jullie ook echt helemaal voor me in feest outfitjes. Een ware attractie. Wat een mooi avontuur weer. Leuk dat jullie zo mingelen met de locals.
En och, ik zou toch een kleine moord doen om in real life orang oetangs te mogen aanschouwen. Geen klein aapje in het backpackje gefrommeld?
Blijf alsjeblieft zo leuk schrijven!!!! Kus!