tinusencondewereldrond.reismee.nl

Nieuw-Zeeland zuidereiland deel 1.

Hallo lieve lezers,

Kia Ora in Nieuw-Zeeland! Nu alweer een blog? Jazeker, we hebben al zoveel gezien, en zijn zo onder de indruk, dat moeten we gewoon nu met jullie delen!!!! Onze eerste indruk van Nieuw-Zeeland: Wauw!!!!!!!! Zouden we hier kunnen wonen?: Jazeker!

Nu niet meteen bang worden want we reizen wel gewoon door hoor, dus het verhaal houdt hier niet op!!!!!

Australie hebben we op 8 december met 29 graden verlaten en diezelfde dag verwelkomde Christchurch ons met 14 graden! Wat een omschakeling! Australie vonden wij wat Amerikaans aandoen, daarentegen doet Nieuw-Zeeland ons wat Brits aan. En dat komt niet alleen door de temperatuur.......De huizen, wegen, auto's en mensen, wat een verschil.....Nieuw-Zeeland is zeker net zo schoon en milieubewust als Australie en mensen zijn erg sociaal en vriendelijk....en laid-back! Zeker in het dorpje waar we nu zitten aan de oostkust van het zuidereiland.

Nade eerste koudedagen in Christchurch werd het weer beter met meer zon en minder wind! En als de zon hier schijnt dan voel je dat ook meteen goed!!!!! Onze reis begon meteen al goed in Akaroa waar een aantal orka's door de baai zwommen! Dat schijnt hier best normaal te zijn, maar niet voor ons!!!! Dus meteen in de auto gesprongen en overal zo dicht mogelijk, via allerlei binnendoor weggetjes, proberen bij de inham te komen waar ze zwommen en zodra de beesten zich verplaatsten gingen wij er ook weer achteraan! Heel dichtbij konden we niet komen, helaas.

In Christchurch zijn we nog naar een tentoonstelling geweest met levensechte beelden van Ron Mueck. Beetje vergelijkbaar met die anatomische beelden tentoonstellling van die aziaat die zo'n 3-4 jaar geleden in Amsterdam exposeerde. Maar dan nog indrukwekkender. Met name omdat de expressie op de gezichten van de sculpturen erg knap zijn gemaakt, je voelt bijna de emoties dieze uitbeelden. Ik heb een paar foto's toegevoegd om een idée te krijgen! Dus anatomieliefhebbers.....onthou die naam! Ron Mueck!

Daarna via mooie wegen, zelfs 'het onkruid' dat hier langs de weg groeit is mooi, naar Lake Tekapo gereden, een gletsjermeer gevuld met licht blauw water. Zelfs als de zon er niet op schijnt is het deze kleur! Bijna caribbisch! Daarna doorgeredennaar Mount cook waar we een paar mooie wandelingen hebben gemaakt langs de meren en gletsjer. Gelukkig hadden we mooi weer en het lijkt erop dat dit nu voorlopig goed blijft! Na mount Cook naar Oamaru voor de pinguins en gisteravond hebben we al twee soorten gezien! Ik denk dat de foto's genoeg zeggen. Toch hadden we toch weer erg veel mazzel dat de beestjes zo dichtbij aan het nesten waren. En de blauwe pinguins verstopten zich zo rond sunset in de haven, tussen de stenen op de kade. Andere mensen betalen de volle prijs om vanaf een tribune de beestjes uit het water te zien springen......wij betalen niks en zoeken gewoon wat langer! Lekker op z'n nederlands! Het plan is om straks naar Dunedin/Otago te rijden waar je weer in een gebied met inhammen bent en weer kans op spotten van walvissen, dolfijnen, zeeleeuwen etc.

Dus tot het volgende blog maar weer!!!

Liefs vanuit mooi Nieuw-zeeland...

Matijn en Conny

Nienna

Klinkt heel fijn allemaal :) veel plezier nog!

Marian Wijnen.

Wauw inderdaad weer een echt mooi land. Zeker wanneer je eerst het enthousiaste blog hebt gelezen kom je helemaal in de stemming met de foto's.
Nu de Kerst in aantocht. Voor ons misschien wel WIT en KOUD want dat is het de laatste tijd hier behoorlijk.
Voor jullie wat warmer en ook een lekker zonnetje.

Geniet ervan Groetjes Marian.

Edwin

Nice! Brits..? Ik heb nog wel een lijstje onderdelen voor de morris :p er past vast wel nog wel een wisselstroom dynamo in die tassen van jullie :D ghehe stylevolle bak hebben jullie geregeld trouwens :p have fun

Stefan

Hey Con en co,

mooie foto's weer. Edith heeft deze week al op lopen scheppen over NZ. Dus jullie staat nog veel moois te wachten. Geniet ervan en pas op dat je niet op Hobbits gaat staan.

Houdoe

Heleen en Arjan

Hee lieve conny en martijn,

wow wat een mooi verhaal en een mooie foto's. Jullie maken echt de reis van je leven. geniet maar van al het moois. groetjes en fijn feestdagen daar aan de andere kant van de wereld. Liefs, Heleen Arjan en Micky