tinusencondewereldrond.reismee.nl

Nieuw-Zeeland: Noordereland

Kia Ora lieve lezers,

Dit wordt waarschijnlijk het laatste blog vanuit indrukwekkend Nieuw-Zeeland. We verblijven nu in Auckland op een camping bij Takapuna beach. Over drie dagen vliegen we naar Tahiti om vanaf daar naar Moorea te gaan. Dan kunnen we lekker gaan uitrusten en alle indrukken die Nieuw-zeeland op ons heeft gemaakt verwerken.....

We waren gebleven in Wellington nadat we met de ferry de overtocht van zuid naar noord hadden gemaakt. Wellington is een leuke stad (niet zo druk) en heeft een geweldig museum (gratis) met de naam Te papa. Daar hebben we een middag rondgestruind om vervolgens ons plannetje voor de rest van het noordereiland te gaan maken. Dat was nog niet zo gemakkelijk want ook het noordereiland is mooi en uitgestrekt..... Na 1 dag waren we er nog niet uit dus eerst maar naar het zuiden gereden richting Cape Pallister. Mooie krijtrotsen, wandeling bij de pinnacles, vuurtoren en wederom zeerobben.......

Wederom merkten we dat dit alles niet zo bar veel indruk meer op ons maakte, omdat we waarschijnlijk al zoveel hadden gezien en al een beetje verzadigd raakten. Terwijl het toch echt allemaal niet minder mooi is dan op het zuidereiland. Dus nog eens gaan zitten, wat willen we nu ECHT nog zien en/of doen in Nieuw-Zeeland?!

Het antwoord: Borrelende blubber en geysers (Rotorua), wat met vulkanen (Tongariro NP met Mount Doom van the lord of the rings). En eventueel skydiven bij lake Taupo! Dus dat gingen we doen!

In Lake Taupo aangekomen bleek skydiven zo belachelijk duur en zo'n commercieel gebeuren dat ons die 7 minuten in de lucht het geld niet waard leek. Dus plan bijgesteld en waarschijnlijk gaan we nog voor vetrek naar Tahiti de lucht in om te gaan hanggliden/deltavliegen (verjaardagscadeautje voor Con). Maar goed dat horen jullie dan de volgende keer wel! of het is gelukt en hoe het was!

Taupo was leuk maar erg druk (ja, hoogzeizoen is aangebroken) dus snel door richting de vulkanen in het Tongariro NP. Het park is vernoemd naar de hoogste berg, maar de meest bekende is mount Ngauruhoe (ookwel Mount Doom van the lord of the rings). Dus we hebben ons laten overhalen om de mooiste wandeling van Nieuw-zeeland te gaan maken (aldus de kiwi's) de Tongariro Alpine Crossing. en in de voetsporen te treden van Frodo en Sam. Wat houdt deze alpine crossing dan in? 7-8 uur door de bergen wandelen met een hoogte verschil van 1000m naar ca. 1800meter gedurende een afstand van ca. 18km. Best wel pittig, maar niet geheel onmogelijk zelfs niet voor deze twee ondertussen ongetrainde berggeiten! En het was zeker een mooie wandeling en we waren trots op onszelf dat we dit in een tijd van 7uurtjes habben gedaan.

Weliswaar daarna 3-4 dagen spierpijn, maar datzorgde ervoordat we naar Waikite Valley reden om daar heerlijk in de thermale baden te ontspannen en onze spieren te verwennen.....dat hadden ze wel verdiend. Deze thermale baden komen echt uit een minerale waterbron en wordt door hete lucht uit de aarde verwarmd. Voordat de baden worden gevuld moet het water via allerlei watervallen, sproeisystemen etc. worden afgekoeld tot ca. 40graden voor het eerste bad en daarna volgen nog 5 andere baden met andere temperaturen.....een ware mecca voor o.a. artritis patienten!!!! Dus geen chloor en elke dag schoon mineraalwater.....(dus Marja, schrijf maar vast op je lijstje erbij). Het leuke was dat we daar ook konden kamperen! Dus sunset kijkenin een warme tobbe en 's ochtends lekker wakker worden in een warme tobbe....hmmmmmm reizen is zwaar!

Nadat we weer waren opgeladen waren we klaar voor Rotorua waar we een aantal theramle gebieden hebben gezienen van deMaori cultuur hebben geproefd (is daar niet te missen aangezien deze maori koken en leven rond thermale bronnen). Hier zijn veel parken waar je tegen betaling allerlei mooie vulkanische en thermische dingen kunt zien.... Wij hebben voor Te Puia gekozen en het park was zijn geld waard......mooie geysers de hele dag door en een rondleiding inbegrepen bij de entree.....zie foto's

Na Rotorua zijn we doorgereden naar het noorden richting een schiereiland met de naam Coromandel. Daar wat stranden en krijtrotsen gezien, ook hot water beach en cathedral Cove (grote toeristen trekpleisters) maar snel weer vertrokken vanwege de massa's mensen die op hetzelfde idee waren gekomen! Nu lekker in Auckland aan het bijkomen en voorbereiden op het vervolg van de wereldreis want het plan na Tahiti en paaseiland staat nog niet helemaal vast.....het is mogelijk dat onze tweede droom ook tijdens deze reis al in vervulling gaat.......... Nee we zijn niet zwanger, maar bezig met een zeiltrip door de carribean.....maar hierover de volgende keer meer!

Liefs Tinus en Con

NB: onze hoogtepunten Nieuw-Zeeland: degletsjers (mn tasman en frans jozef), Tongariri crossing,noordpunt zuidereiland; cape fairwell e.d.