tinusencondewereldrond.reismee.nl

Guatamala deel 1: Tikal, Semuc Champey en Antiqua

¿Hola Familia y amigo´s,

Todos Bien? Onze spaanse spreekvaardigheden beginnen weer wat terug te komen en de woordenschat wordt met de dag groter..... In Belize en Mexico kun je je nog enigszins redden met engels, maar in Guatamala is dat wel andere koek! Dus we doen ons best!

Nadat we de grens over waren gegaan tussen Belize en Guatamala hebben we de bus gepakt naar El Remate, een dorpje vlakbij Tikal.... De dag erna zijn we meteen naar de tempels gegaan en deze waren zeker de moeite waard! De combinatie van tempels met dieren in een jungle setting is echt super! We waren er om 6uur (meteen eerste bus gepakt) en liepen het park in zodra die open ging....de zon kwam ook net op en om ons heen begonnen apen en vogels wakker te worden......daarna de tempels opgeklommen en van het uitzicht en de oerwoudgeluiden genoten...... de slaap nog eens even goed uit de ogen wrijvend.....zie foto´s. Langzaamaan kwamen er ook meer toeristen waardoor we de tempels aan de buitenkant hebben opgezocht waar nog alle rust en stilte heerste.......echt heel druk hebben we het daar eigenlijk niet gezien!!!!

Na Tikal nog wat dagen uitgerust in Flores (toeristisch schiereilandje in het meer van Peten) en zijn vanaf daar met de bus vertrokken naar het zuiden waar we in Semuc Champey zijn uitgestapt. Semuc Champey is een nationaal park die beroemd is om zijn karstgebergte en blauwe rivier die zich opsplitst in een deel boven, en een deel onder de grond, nadat een stuk van de gebergte is afgebroken en over de rivier is gevallen. Hierdoor zijn ondiepe poelen en watervallen ontstaan die echt supermooi zijn om te zien! Zoiets hadden we nog niet gehad onderweg....zie foto´s! Tevens heb je door het gesteente (limestone) veel grotten waar ook een deel van het rivierwater doorheen stroomt..... We sliepen in een huisje op palen aan de rivier met alleen stroom gedurende de avond als de generator aan stond...dus noodgedwongen elke avond om 10uur naar bed! Geen straf omdat je ´s ochtends weer vroeg wakker wordt van alle junglegeluiden......We hebben daar heerlijk gezwommen, een flinke klim naar de mirador over glibberige ondergrond en op best wel stijle helling gemaakt......en Tinus is nog de grotten ingegaan met kaarsen.......heel romantisch! Con liet het echter afweten.......die ging liever vogels spotten vanaf de veranda van het restaurant......

Daarna hebben we de jungle verlaten en zijn we weer verder in zuiderlijke richting vertrokken naar Antiqua. Een mooie stad (werelderfgoed) omgeven door vulkanen met mooie koloniale ruines uit de tijd van de spaanse bezetting. Ooit is Antiqua de hoofdstad geweest van Guatamala, maar na een zware aardbeving was Antiqua zo zwaar getroffen dat het heropbouwen zo veel tijd en geld heeft gekost dat het ondertussen meer een toeristische trekpleister is geworden.....Heel veel mensen komen hier voor een langere tijd om spaans te leren..... Wij hebben hier weer even wat gerelaxt en gaan over een paar dagen richting Lago de Atitlan (een meer omringd door vulkanen). Tevens willen we misschien nog een vulkaan gaan beklimmen hier in de buurt, maar dan wel een actieve als dat kan......hahahah!!!! We willen gloeiende lava zien!!!!!......is dat dan niet gevaarlijk? Valt wel mee.......alles wordt streng in de gaten gehouden en afgesloten indien onverantwoord.......We houden jullie op de hoogte!!!!

Hasta Luego!

Mucho besos y brasas....

Martijn en Conny

Ronnie

Hola Con y Tijn,
Me alegro que sigeis disfrutando. Espero que los animos siguen por los nubes, pero tambien me alegro que pronto podremos escuchar vuestras historias en directo. Buen viaje y hasta pronto...... saludos, Ronnie.

Stefan

Die vulkanen zullen wel beginnen na jullie vertrek. Jullie laten tot nu toe een spoor van vernieling na waar jullie geweest zijn. Nu NZ weer. Maar goed daar zullen we jullie niet verantwoordelijk voor houden. Guatamala ziet er erg gaaf uit. Een van jullie betere bestemmingen aan de foto's te zien.

Houdoe

Marian Wijnen.

Hoi Hoi,

Weer schitterende verhalen en foto's vooral van Belize.
En dan sneeuwt het hier weer eens een keertje ondertussen.
Nu mag de warmte wel komen kunnen we ook de zonnebrillen weer op en korte broeken aan!!!!!!

Groetjes Marian.

Joyce en Jacco

Hey Conny en Martijn,

Leuke verhalen en ik zie dat jullie het super hebben!
Veel plezier nog de laatste maanden!

Groet, Joyce en Jacco

Janneke

jeetje wat een mooie bestemmingen zijn dit zeg. Wat een prachtige foto's weer. tja we vallen in herhaling.
het lijkt wel uit een boek te komen.
Super die typische mensen van daar en al die kleuren, echt zo mooi.