tinusencondewereldrond.reismee.nl

Loas en wormen.....

Sabaidee lieve lezers!

De thaise woordjes worden vervangen voor de laose woordjes en dit gaat ons redelijk goed af!!! Al moet ik zeggen dat de geschreven taal toch echt niks van te maken is voor ons westerlingen!

Ondertussen zitten tinus en con in Vang Vieng in Loas een dorpje dat bekend staat om zijn tubing in de nam ou river! Echter omdat het nu regenseizoen is is de rivier erg sterk en wordt dit tubing afgeraden..... Dus we hebben gisteren en vandaag een motorbike gehuurd voor 4euro per dag en zijn hierop lekker door de bergen en rijstvelden aan het crossen!

Morgen gaan we met de minibus naar Vientiane om hier na enkele dagen verder door te gaan richting de thaise grens om vanuit thailand dan weer naar Cambodja richting Ankhor What (werelderfgoed, tempels) te gaan.

Maar we waren in chang mai gebleven, de olifantenrit was niet zo erg door de regen maar door het feit dat die arme beesten continu af en aan hetzelfde rondje moeten lopen, beladen met groepen toeristen ondertussen afgetuigd met een haak aan een stok!

Met een slowboat zijn we de mekong rivier afgezakt vanaf de thai-lao grens (Chiang Khong-Huay Xai) naar Luang Prabang in 2 dagen met een overnachting in Pakbeng. Dit was een hele ervaring. De omgeving was overweldigend groen en erg mooi te noemen. Tijdens de bootrit gebeurt er vanalles met locals die op en af stappen en als je ziet waar zij wonen! Wel idyllische plek maar erg primitief! De eerste dag zaten we 6 uur op houten bankje waardoor we enigszins beurse achterwerken hadden na dag 1, maar de tweede dag was de boot al vol tegen de tijd dat we aankwamen (half uur voor vertrek) en in plaats van stress te hebben regelden de locals een tweede boot die stukken ruimer was en waar we in luxe stoelen konden plaatsnemen vergelijkbaar met vliegtuigstoelen! Dus dag 2 was zeer aangenaam te noemen.....Aangekomen in Luang Prabang een leuk hostel met tuin gevonden en hier 3 dagen doorgebracht in een mooi stadje (Unesco erfgoed) waar alles oploopafstand zit. Luang Prabang doet erg Frans aan, niet zo verwonderlijk aangezien ze lange tijd in handen van de Fransen zijn geweest!

Het tempo in Laos is vergelijkbaar met het caribbische tempo, dus tinus en con voelen zich hier wel thuis!! Tevens is het hier wat bergachtiger dan thailand en daardoor een stuk koeler! En tevens is Laos veel minder toeristisch en wordt toerisme wat minder uitgebuit zoals ze dat kunnen in Thailand.....

Maar ondertussen zijn jullie vast wel nieuwsgierig naar meer foto's van Chiang Mai en de riviertocht naar luang prabang, maar helaas zijn we besmet met de eerste worm! En wel op onze SD kaart van onze fotocamera! Dus vanaf Luang Prabang tot nu kunnen we weer foto's uploaden vanaf een andere SD kaart, maar de andere foto's op de besmette SD kaart (die van chiang mai en de riviertocht) hopen we te kunnen redden en op een later moment te kunnen uploaden, dus die foto's houden jullie nog tegoed! Zodra we de wormbesmetting weer meester zijn!

Ik zal zodadelijk proberen weer wat foto's te uploaden van Laos! Maar als het te lang duurt doen we dat in Vientiane wel weer! Tot de volgende blog en'kop tjaj lalai' voor jullie leuke reacties!

liefs Martijn en Conny

p.s. fysiomeiden: die sarong is echt geweldig en wordt al veelvuldig gebruikt als omslagdoek in aircobus, rok in tempels en als picknickkleed in het park..... Hilly: die kleine handdoekjes hebben we toch maar meegenomen en maar goed ook wat die doeken fungeren als zweetdoek en we kunnen niet meer zonder! Net en stel antillianen wij, met onze doekjes!

07/08/2010: N.B. Alle foto's zijn gered!!! Een computermannetje in Vang Vieng is onze held! Ze staan nu op DVD en zodra er weer een snelle internetverbinding is zetten we de foto's erop!wormvirus RIP!!!!! Kleine ' change of plans' : Vanavond met de nachtbus richting het zuiden (Pakse) want Laos heeft toch wel erg veel moois te bieden....vanaf Pakse (Bolaven plateau en Champasak tempels) naar Si Phan Don (4000 eilandjes in de mekong rivier, schijnt echt chill paradijs te zijn) en dan via de grensovergang in het zuiden naar Cambodja richting Ankhor Wat waar we waarschijlijk volgend weekend of enkele dagen later zouden kunnen zijn.......Laos is echt geweldig, Vientiane is iets duurder dus we reizen snel door.......guesthouses allemaal heel prima en eten is heerlijk....evenals de Beerlao!!!

Edwin

was ik dus net te laat met me mailtje :D

Nien en Tom

liefs uit Bratislava

gertie

ha die Conny en Martijn

eindelijk tijd om jullie blog te lezen...
mooie verslagen , beeldend

in Oss gaat t goed los...
samenwerking met Miranda , goed gedaan Conny, verloopt prima
nu nog even achter neopreenlijm aan ...
lieve grt grt