tinusencondewereldrond.reismee.nl

Costa Rica

¿Hola Chicos y Chicas,

Alweer het laatste verhaal met een spaanse aanhef, want volgende week gaan we Centraal Amerika verlaten en hoeven we voorlopig even geen spaans meer te spreken..... Op 30 Maart vliegen we via Miami naar St. Lucia in de caribbean. Daar gaan we aan boord als bemanning op een 75ft (ofterwijl 25m) zeilschip met 2 masten, die de naam SV Illusion draagt. Waar we vervolgens heen gaan is nog onduidelijk en wordt bepaald door het weer en de kapitein.....(we kunnen noorderlijk richting Guadeloupe, Dominica en Antiqua of zuiderlijk richting St. Vincent en de Grenadines). We hebben er onwijs veel zin in en vinden het heerlijk om zelf even geen keuzes te hoeven maken over wat we eten, waar we slapen en waar we heen gaan......Nooit gedacht dat ooit nog eens te zullen zeggen! Maar daarover de volgende keer meer, en nu eerst even over Costa rica!!!!

Costa Rica staat al wat langer op de lijst van vakantiebestemmingen met alle gevolgen van dien. Meer toeristen, hogere prijzen en goede infrastructuur. Mensen zijn minder arm want toerisme is al gedurende lange tijd een grote bron van inkomsten voor het land. Het gevaar van te veel toerisme kennen ze hier al.... waardoor er veel natuurparken zijn opgericht om dieren, planten en bossen te beschermen en er wordt overal aan recycling enzo gedaan. Met name amerikanen voeren hier enigszins de boventoon waardoor bijna overal ook engels wordt gesproken...

We begonnen in Monteverde, een gebied in de hooglanden met cloudforest (wolkenwoud?) en daardoor een uniek ecosysteem en mooie dikke bomen waar ze dikke kabels aan vast kunnen maken waar we onszelf aankunnen vastklikken en vervolgens keihardnaar beneden zoeven......Canopy noemen ze dat!!!! Nu hebben ze ook al variaties gevonden hoe je in je tuigje kan hangen.....zittend zijwaarts, of loodrecht naar beneden, face forward in de Superman positie, of gewoon in een vrije val van 50 meter naar beneden in een soort superschommel (=tarzan swing). Zeker die laatste twee waren echt kicken!!! De superman kabel is bijna een kilometer lang en je vliegt echt vanaf de ene berg over een groene vallei tussen de bomen door naar de andere berg. En die Tarzan swing.....zie de videos maar!!!! Vergeet niet het geluid erbij aan te zetten!Een verlaat verjaardagscadeautje voor Con........

Tevens hebben we de parken bezocht en met een gids genoten van alle dieren en planten in de omgeving. Een van de hoogtepunten was de vijgenboom waar je in kan klimmen.....zie foto´s. Daarna zijn we richting de carribische kust gegaannaar Tortuguero die bekend staat om zijn mooie kanalen met veel dieren (o.a. schildpadden). En inderdaad veel dieren gezien.......al moeten we eerlijk gezegd toegeven dat onze verwachtingen nog hoger waren......

Maar dat maakt Cahuita (waar we nu verblijven) ruimschoots goed. In zowel de tuin van het hostel als het park als in het dorpje lopen overal dieren......Luiaarden komen langskruipen over hekjes en electriciteitsdraden, wasbeertjes lopen over het wandelpad en slangen zitten in de struiken langs het pad of in de tuin en laten we het nog maar niet over de apen hebben...... Regelmatig gaat het dan ook verkeerd als een hond een beest te pakken krijgt of met de elektriciteitsdraden en de beesten raken gewond of gaan dood. Daarom zijn er talloze (voornamelijk buitenlandse) initiatieven met opvangcentra voor deze dieren waar ze worden verzorgd tot ze weer gezond genoeg zijn om weer vrijgelaten te worden.....echt super leuk om eens te zien en om kleine luiaards te mogen aaien en knuffelen met een aapje.......Con had al bijna een kleine brulaap (wees) met de naam Chipito meegenomen naar huis........zo lief!!!!

Maar goed onze wens om nog even veel dieren te zien, voor we alleen nog maar strand, zee en evt. onderwaterwezens gaan zien, is nu vervuld. En met deze overdaad aan ervaringen en fotos kunnen wij (en jullie) er wel weer even op teren.........Hoe we het aan boord vinden hoor je de volgende keer!!!!!

Geniet van de foto´s!!!

Tinus en Con

p.s. We zitten nu op reisdag 252....lang he!!!!!!

Saskia

Hee Martijn & Conny !

Wat een verhalen zeg om te lezen , echt geweldig , maar ook enge beesten zeg op de foto's ! Zo te zien hebben jullie het nog steeds heel erg naar jullie zin , en namens Paps , Mams & Mij , nog heel erg veel plezier de laatste maanden en tot snel !

Heel veel liefs vanuit het warm wordende Nederland

xxx

Heleen en Arjan

Geweldige verhalen weer! wat een reis..en nu lekker de zee op, eilandjes bekijken en duiken/snorkelen..veel plezier!

Stefan

Mooie foto's weer. Ook leuk om je stem weer eens te horen in de filmpjes. Gillend als altijd ;-)
En nu de zeemansliederen maar oefenen, zodat je goedbeslagen te water gaat.

Veel plezier

andree en cindy

nog bedankt voor de MONOPOLIE deal tip!
we hebben t spel hier in Alanjuela gevonden... in het spaans.. Gracias
Have fun bij het zeilen!
Greetz andree (jetandree@hotmail.com)

Marja

Hé, wat 'n gezellige beestenboel, echt mooie foto's!
Heel veel plezier op 't water.
Blijf jullie volgen, groetjes, Marja

Michelle

Hoi! even niks meer van me laten horen, maar ik heb jullie verhalen gelezen en ben weer helemaal op de hoogte. Mooie foto's en zo te zien hebben jullie het nog steeds erg goed! Veel plezier op de boot de komende weken. Wat gaan jullie daarna doen? Hier alles ok. Huis is bijna klaar, hopen er begin mei in te kunnen. groetjes michelle

Bert en Arja

mooie foto's en verhalen Tinus en Con.
Tsjongejonge wat een reis zeg ! Beetje surfen, chillen, aapjes kijken. Lijkt ons ook wel wat alleen moet ik dan eerst nog heel veel bijbeunen. Maar ach, dat zal ook wel een kwestie van prioriteit zijn. Wel leuk. Het zit er bijna weer op. Met Sander's verjaardag zullen we jullie hopenlijk wel weer zien. Groet, ouders Janneke.