tinusencondewereldrond.reismee.nl

Paaseiland (Rapa Nui)

Ola Familia y amigos,

Que tal? We zijn na drie dagen Paaseiland (rapa nui) via Santiago de Chile nu in Mexico beland. We verblijven vlakbij Cancun op Isla de Mujeres (eiland van de vrouwen...jaja) en blijven een aantal dagen om weer even lekker bij te komen van alle indrukken de lange vluchten en jetlag......
Zeker de vlucht naar Paaseiland was pittig omdat we savonds vanaf tahiti vertrokken en de volgende ochtend 10 uur lokale tijd aankwamen op paaseiland. Terwijl we toch echt maar 5 uurtjes in de lucht hebben gezeten...... Vervolgens de camping opgezocht waar we twee nachten in een tentje hebben geslapen....we houden het kamperen nog wel even vol.... Dit was veruit de goedkoopste optie op een relatief duur eiland. Omgerekend waren we hier net zoveel geld per dag kwijt als in Australie en Nieuw-zeeland.....

De eerste indruk van paaseiland is: heerlijk Zuid-amerikaans, het temperament en het levensgenot is meteen voelbaar. Verder is de natuur niet zo overweldigend (droog, dor en rotsachtig, m.u.v. de zee en golven) maar de beelden maken veel goed. Echt overal zijn de moai beelden te zien. Soms nieuw bij restaurants e.d. als decoratie, soms liggend face down weg te vegeteren langs de rand van de kust. Heel typisch..... Natuurlijk zijn deze beelden het mooiste bij sunset of sunrise dus van slapen is inderdaad weinig gekomen.....(zie foto s). Tevens zijn de golven hier echt geweldig.....Tinus liep alweer rond, speurend naar surfboardverhuur....Tevens is dit het meest afgelegen eiland ter wereld.....
Het was leuk om eens geweest te zijn en meegemaakt te hebben. En we hebben super leuke mensen ontmoet, die we ook al op Moorea tegen waren gekomen....dus wederom kamp Holland..... echter deze camping was een stuk drukker i.v.m. het festival die 1 februari van start gaat . Dus de overdaad aan nederlanders was wat minder nadrukkelijk aanwezig! We hebben van de voorbereiding voor het festival wel iets kunnen meepikken, maar helaas gingen we toch echt drie dagen te vroeg weg van het eiland......
Na twee dagen van reizen zitten we nu in een posada met balkonnetje en eigen badkamer !!!! Hoe lekker is dat! Na al die tijd van delen mogen we nu weer wat decadenter leven voor een kleinere prijs! Heerlijk! En weer buiten de deur eten!!! We hebben het maar zwaar hier........
We houden het weer voor gezien, internet is weer betaalbaar en de computers weer van deze tijd dus waarschijnlijk zullen jullie weer snel van ons horen......

Hasta Luego!

Martijn en Conny

Frans-Polynesie; Moorea

Iaorana lieve lezers,

Bonjour mag ook!!! Op dit moment zitten we op een pleintje in het centrum van Papeete te wachten op de bus die ons naar de airport van Tahiti brengt. Maar eerst nog even een paar weekjes terug naar Auckland......

Daar hebben we drie heerlijke dagen op een camping aan het strand gestaan en niks uitgevoerd! De 18e zijn we in het vliegtuig gestapt waar we vervolgens ‘s avonds op de 17e aankwamen in frans polynesie, Tahiti. Leuk zo'n verjongend reisje!!!!

Het ontvangst was ondanks het tijdstip inclusief ukalille trio en vrouwen met bloemenkransen!!!!! De volgende morgen zijn we met de ferry naar Moorea vertrokken waar we acht dagen in een fare (soort huisje op palen) op een camping hebben geslapen. Een heerlijk plekje waar we vanaf de veranda meteen de zee kunnen zien. We hadden ons voorgenomen om eens even echt vakantie te vieren tijdens onze reis en dat is gelukt!!!! We hebben echt een heerlijke week achter de rug en zijn weer uitgerust om aan het volgende avontuur te gaan beginnen. Drie dagen paaseiland, en daarna twee maanden door centraal-america (mexico-panama) reizen en als afsluiter drie weken zeilen over de caribbean als crew van de SV-illusion (jaja, het is nu definitief! Voor meer info zie www.sv-illusion.co.uk) en daarna bijkomen samen met Martin en Ria op Tobago waarmee we samen weer richting Europa vliegen.

Maar eerst weer even terug naar Moorea. Voor de mensen die weleens plaatjes van Frans polynesie hebben gezien, het zijn echt bountyeilanden, vrouwen dragen echt bloemen achter hun oor en mannen hebben tatoos overal...... Blauwe zee gevuld met mooie onderwaterwezens. Je hoeft geen goede fotograaf te zijn of de meest geavanceerde fotocamera te hebben om hiet ansichtkaartfoto's te maken! Voor de mensen die afgelopen fotoseries al niet konden verdragen is het misschien verstandig de foto's niet te bekijken....en oh ja.... ze hebben STOKBROOD! Heerlijk!!!! Jaha, FRANS Polynesie! .

Ondanks ons voornemen helemaal niks te doen (is erg moeilijk) hebben we toch het een en ander gedaan. Duiken met citroenhaaien en rifhaaien. Snorkelen met adelaarsroggen en pijlstaartroggen met scooter eiland rondrijden en kayakken naar verlaten motu's (eilandjes). Wat een heerlijk relaxed eiland is Moorea en wat een ontzettend leuke mensen hebben we ontmoet. Heel toevallig deelden zes andere nederlanders en een belg tegelijkertijd de camping met ons, dus klein kamp holland op Moorea!
Geniet van de foto's, wordt niet jaloers, we hebben vaak aan jullie gedacht.....

Heel veel warmte vanuit zonnig Frans Polynesie,

Martijn en conny

Nieuw-Zeeland: Noordereland

Kia Ora lieve lezers,

Dit wordt waarschijnlijk het laatste blog vanuit indrukwekkend Nieuw-Zeeland. We verblijven nu in Auckland op een camping bij Takapuna beach. Over drie dagen vliegen we naar Tahiti om vanaf daar naar Moorea te gaan. Dan kunnen we lekker gaan uitrusten en alle indrukken die Nieuw-zeeland op ons heeft gemaakt verwerken.....

We waren gebleven in Wellington nadat we met de ferry de overtocht van zuid naar noord hadden gemaakt. Wellington is een leuke stad (niet zo druk) en heeft een geweldig museum (gratis) met de naam Te papa. Daar hebben we een middag rondgestruind om vervolgens ons plannetje voor de rest van het noordereiland te gaan maken. Dat was nog niet zo gemakkelijk want ook het noordereiland is mooi en uitgestrekt..... Na 1 dag waren we er nog niet uit dus eerst maar naar het zuiden gereden richting Cape Pallister. Mooie krijtrotsen, wandeling bij de pinnacles, vuurtoren en wederom zeerobben.......

Wederom merkten we dat dit alles niet zo bar veel indruk meer op ons maakte, omdat we waarschijnlijk al zoveel hadden gezien en al een beetje verzadigd raakten. Terwijl het toch echt allemaal niet minder mooi is dan op het zuidereiland. Dus nog eens gaan zitten, wat willen we nu ECHT nog zien en/of doen in Nieuw-Zeeland?!

Het antwoord: Borrelende blubber en geysers (Rotorua), wat met vulkanen (Tongariro NP met Mount Doom van the lord of the rings). En eventueel skydiven bij lake Taupo! Dus dat gingen we doen!

In Lake Taupo aangekomen bleek skydiven zo belachelijk duur en zo'n commercieel gebeuren dat ons die 7 minuten in de lucht het geld niet waard leek. Dus plan bijgesteld en waarschijnlijk gaan we nog voor vetrek naar Tahiti de lucht in om te gaan hanggliden/deltavliegen (verjaardagscadeautje voor Con). Maar goed dat horen jullie dan de volgende keer wel! of het is gelukt en hoe het was!

Taupo was leuk maar erg druk (ja, hoogzeizoen is aangebroken) dus snel door richting de vulkanen in het Tongariro NP. Het park is vernoemd naar de hoogste berg, maar de meest bekende is mount Ngauruhoe (ookwel Mount Doom van the lord of the rings). Dus we hebben ons laten overhalen om de mooiste wandeling van Nieuw-zeeland te gaan maken (aldus de kiwi's) de Tongariro Alpine Crossing. en in de voetsporen te treden van Frodo en Sam. Wat houdt deze alpine crossing dan in? 7-8 uur door de bergen wandelen met een hoogte verschil van 1000m naar ca. 1800meter gedurende een afstand van ca. 18km. Best wel pittig, maar niet geheel onmogelijk zelfs niet voor deze twee ondertussen ongetrainde berggeiten! En het was zeker een mooie wandeling en we waren trots op onszelf dat we dit in een tijd van 7uurtjes habben gedaan.

Weliswaar daarna 3-4 dagen spierpijn, maar datzorgde ervoordat we naar Waikite Valley reden om daar heerlijk in de thermale baden te ontspannen en onze spieren te verwennen.....dat hadden ze wel verdiend. Deze thermale baden komen echt uit een minerale waterbron en wordt door hete lucht uit de aarde verwarmd. Voordat de baden worden gevuld moet het water via allerlei watervallen, sproeisystemen etc. worden afgekoeld tot ca. 40graden voor het eerste bad en daarna volgen nog 5 andere baden met andere temperaturen.....een ware mecca voor o.a. artritis patienten!!!! Dus geen chloor en elke dag schoon mineraalwater.....(dus Marja, schrijf maar vast op je lijstje erbij). Het leuke was dat we daar ook konden kamperen! Dus sunset kijkenin een warme tobbe en 's ochtends lekker wakker worden in een warme tobbe....hmmmmmm reizen is zwaar!

Nadat we weer waren opgeladen waren we klaar voor Rotorua waar we een aantal theramle gebieden hebben gezienen van deMaori cultuur hebben geproefd (is daar niet te missen aangezien deze maori koken en leven rond thermale bronnen). Hier zijn veel parken waar je tegen betaling allerlei mooie vulkanische en thermische dingen kunt zien.... Wij hebben voor Te Puia gekozen en het park was zijn geld waard......mooie geysers de hele dag door en een rondleiding inbegrepen bij de entree.....zie foto's

Na Rotorua zijn we doorgereden naar het noorden richting een schiereiland met de naam Coromandel. Daar wat stranden en krijtrotsen gezien, ook hot water beach en cathedral Cove (grote toeristen trekpleisters) maar snel weer vertrokken vanwege de massa's mensen die op hetzelfde idee waren gekomen! Nu lekker in Auckland aan het bijkomen en voorbereiden op het vervolg van de wereldreis want het plan na Tahiti en paaseiland staat nog niet helemaal vast.....het is mogelijk dat onze tweede droom ook tijdens deze reis al in vervulling gaat.......... Nee we zijn niet zwanger, maar bezig met een zeiltrip door de carribean.....maar hierover de volgende keer meer!

Liefs Tinus en Con

NB: onze hoogtepunten Nieuw-Zeeland: degletsjers (mn tasman en frans jozef), Tongariri crossing,noordpunt zuidereiland; cape fairwell e.d.

Nieuw-Zeeland: Zuidereiland deel 3

Hey lieve lezers,

We zijn ondertussen op het noordereiland aangekomen en verblijven nu in de hoofdstad Wellington. Gisteren de ferry gepakt en nu zijn we plannen aan het maken wat we de komende twee weken nog willen gaan zien! Want de 18e vliegen we alweer naar Tahiti om een dikke week bij te komen aan het strand en wat snorkelen enzo......heel veel meer is daar niet te doen! Da's wel even goed voor ons!

Maar goed we waren gebleven bij Frans Jozef gletsjer waar we eerste kerstdag ons eerste cadeautje mochten uitpakken, want het weer was zo goed en de vallei zo stabiel dat we naar de voet van de gletsjer mochten lopen en de gletsjer tot op 100meter mochten naderen. Echt heel indrukwekkend om het geluid van de ijsblokken te horen en te voelen die met de rivier meegevoerd worden en tegen de omliggende rotsen aan denderen....Nu begrijpen wealle voorzorgsmaatregelen ook wat beter....

Tweede kerstdag brachten we door in Hokitika waar we 's avonds naar de 'glowworm dell' zijn gereden voor een hele grote levende kerstboom!!! Het was dan wel niet zoals thuis, maar dit had ook wel wat.....

Na Hokitika zijn we verder naar het noorden gereden en hebben een bezoekje aan het Abel Tasman NP en Kahurangi NP. Met namehet eerste park is bekend om z'n lange kustwandeling van enkele dagen, maarhet tweede park vonden wij mooier en erg indrukwekkend, en ondanks dat het hier nu hoogseizoen is was het daar nog bijna verlaten....echte aanrader voor de mensen die hier nog heen gaan.....

Toch was Abel Tasman ook supermooi, alleen we hebben al een flinke dosis strand e.d. gezien, misschien waren we daardoor minder onder de indruk......zie zelf maar op de foto's wat je ervan vind....

Oud en nieuw hebben we doorgebracht in Nelson op een familiecampingwaar ze een live bandje hadden. Tussen de hossende kinderen met dronken papa's en mama's hebben we ons goed vermaakt met een flesje champagne..... Toch misten we wel het vuurwerk en de oliebollen (dat is hier helemaal niet).....Maar wederom wel een aparte ervaring om met familie te bellen als het bij ons al polonaise-dansen is en aan de andere kant van de wereld men nog aan het oliebollen bakken is......

Het nieuwe jaar is weer goed begonnen! En we hebben nog 4 maanden te gaan...zijnjullie al aan het aftellen?

Liefs Martijn en Conny

Nieuw-Zeeland: zuidereiland deel 2

Hallo lieve bloglezers,

Allereerst alvast voor iedereen hele fijne feestdagen en een heel avontuurlijk 2011!!! in een mooi wit besneeuwd en koud Nederland. Wij hadden het natuurlijk zelf graag even willen zien endan aanschuiven bij het kerstdiner natuurlijk!!!!!....En zelfs de NK marathon schaatsen op de Belterwieden hoorden we......tuurlijk! Als er nu ook nog een Elfstedentocht komt dan komen we echt even een kijkje nemen!!!!!

Maar goed wij hebben de laatste week ook weer veel moois gezien en gedaan en willen jullie hier weer van mee laten genieten. Hier komt ‘ie dan! Na de pinguins in Oamaru zijn we inderdaad richting Otago peninsula gereden. Daar hebben we de dag erna vliegende albatrossen gezien. Dit kan alleen als er voldoende wind staat en natuurlijk hadden we voldoende wind. Later bleek zelfs dat enkele dagen later, nadat wij alweer vetrokken waren, het behoorlijk is gaan stormen met vloedgolven en overstromingen erbij! Dus wederom net op tijd weer weg! Ook hebben we daar nog pelsrobben gezien! Wat een luie beesten zijn dat! Ze schijnen normaal best territoriaal te kunnen zijn, maar op dit strandje kon je erg dichtbij ze komen, fijn voor ons.....(zie foto's)

Na Otago via een mooie zuiderlijke route door het Catlins NP gereden met mooie baaien, uitkijkpunten, watervallen, en nog meer zeerobben! Hier zouden ook weer pinguins zitten, maar eerlijk gezegd zijn we er niet meer na sunset op uit gegaan aangezien het hier in het zuidpuntje ook steeds kouder werd. Met name 's avonds en 's nachts....

Daarna weer de binnenlanden in via Fiordland met Milford sound als mega trekpleister. Helaas hadden wij slecht weer en vonden wij de weg naar Milford Sound mooier dan de fjorden zelf. Daarna via Queenstown naar Lake Wanaka waar we een paar dagen hebben gechilled. Dit is een erg mooi plekje om even een pas op de plaats te maken en even tot rust te komen (ja mensen, reizen is soms best vermoeiend) en nu via de westkust naar boven. We zijn gisteren al bij de Fox gletsjer geweest en hebben daar een aantal mooie wandelingen gemaakt en nu zitten we bij de Frans Jozef gletsjer en brengen we hier de kerstdagen door! Dus ook wij kunnen de sneeuw opzoeken met kerst!!! Na de jaarwisseling is het plan om het zuidereiland te verlaten en naar het noordereiland te gaan. Maar niet voordat we nog naar het Tasman NP zijn geweest en alles wat onderweg op die route ligt. Maar daarover weer meer de volgende keer ....

Heel veel liefs

Tinus en Con

Nieuw-Zeeland zuidereiland deel 1.

Hallo lieve lezers,

Kia Ora in Nieuw-Zeeland! Nu alweer een blog? Jazeker, we hebben al zoveel gezien, en zijn zo onder de indruk, dat moeten we gewoon nu met jullie delen!!!! Onze eerste indruk van Nieuw-Zeeland: Wauw!!!!!!!! Zouden we hier kunnen wonen?: Jazeker!

Nu niet meteen bang worden want we reizen wel gewoon door hoor, dus het verhaal houdt hier niet op!!!!!

Australie hebben we op 8 december met 29 graden verlaten en diezelfde dag verwelkomde Christchurch ons met 14 graden! Wat een omschakeling! Australie vonden wij wat Amerikaans aandoen, daarentegen doet Nieuw-Zeeland ons wat Brits aan. En dat komt niet alleen door de temperatuur.......De huizen, wegen, auto's en mensen, wat een verschil.....Nieuw-Zeeland is zeker net zo schoon en milieubewust als Australie en mensen zijn erg sociaal en vriendelijk....en laid-back! Zeker in het dorpje waar we nu zitten aan de oostkust van het zuidereiland.

Nade eerste koudedagen in Christchurch werd het weer beter met meer zon en minder wind! En als de zon hier schijnt dan voel je dat ook meteen goed!!!!! Onze reis begon meteen al goed in Akaroa waar een aantal orka's door de baai zwommen! Dat schijnt hier best normaal te zijn, maar niet voor ons!!!! Dus meteen in de auto gesprongen en overal zo dicht mogelijk, via allerlei binnendoor weggetjes, proberen bij de inham te komen waar ze zwommen en zodra de beesten zich verplaatsten gingen wij er ook weer achteraan! Heel dichtbij konden we niet komen, helaas.

In Christchurch zijn we nog naar een tentoonstelling geweest met levensechte beelden van Ron Mueck. Beetje vergelijkbaar met die anatomische beelden tentoonstellling van die aziaat die zo'n 3-4 jaar geleden in Amsterdam exposeerde. Maar dan nog indrukwekkender. Met name omdat de expressie op de gezichten van de sculpturen erg knap zijn gemaakt, je voelt bijna de emoties dieze uitbeelden. Ik heb een paar foto's toegevoegd om een idée te krijgen! Dus anatomieliefhebbers.....onthou die naam! Ron Mueck!

Daarna via mooie wegen, zelfs 'het onkruid' dat hier langs de weg groeit is mooi, naar Lake Tekapo gereden, een gletsjermeer gevuld met licht blauw water. Zelfs als de zon er niet op schijnt is het deze kleur! Bijna caribbisch! Daarna doorgeredennaar Mount cook waar we een paar mooie wandelingen hebben gemaakt langs de meren en gletsjer. Gelukkig hadden we mooi weer en het lijkt erop dat dit nu voorlopig goed blijft! Na mount Cook naar Oamaru voor de pinguins en gisteravond hebben we al twee soorten gezien! Ik denk dat de foto's genoeg zeggen. Toch hadden we toch weer erg veel mazzel dat de beestjes zo dichtbij aan het nesten waren. En de blauwe pinguins verstopten zich zo rond sunset in de haven, tussen de stenen op de kade. Andere mensen betalen de volle prijs om vanaf een tribune de beestjes uit het water te zien springen......wij betalen niks en zoeken gewoon wat langer! Lekker op z'n nederlands! Het plan is om straks naar Dunedin/Otago te rijden waar je weer in een gebied met inhammen bent en weer kans op spotten van walvissen, dolfijnen, zeeleeuwen etc.

Dus tot het volgende blog maar weer!!!

Liefs vanuit mooi Nieuw-zeeland...

Matijn en Conny

Laatste stuk NSW tot sydney

Hello everybody,

Laatste blog vanuit Australie, want morgenochtend vliegen we naar Nieuw-Zeeland! Webeginnenin Christchurch. Dat ligtop het zuidereiland, waar het op dit moment koud is. Voor jullie peanuts, maar voor ons vanuit 29 graden in Sydney een behoorliijke verandering in temperatuur (weersbericht voor morgen is 15-17 graden in NZ). Af gelopen weken hebben weer wat slechter weer gehad zodat we alvast een beetje hebben kunnen wennen! De bedoeling is dat we in N-Z zo ver naar het zuiden gaan afzakken om gletsjers en pinguins te gaan zien? Maar goed dat horen jullie dan rond die tijd wel weer. Nu eerst weer even een paar weekjes terug in de tijd voor wat we de afgelopen tijd hebben uitgespookt!

We waren gestart met onze surftoer die helaas in Sydney is geëindigd waar we Tinus z'n 3e liefde en verjaardagscadeau hebben verkocht, want opsturen is de plank niet meer waard en meenemen wordt lastig in een backpack! Onderweg weer veel mooie dingen gezien (zie foto's) en voor de zeilliefhebbers nog wat smulplaatjes ertussen gezet......met name in Sydney varen er erg mooie bootjes rond.......maar ja dat geld eigenlijk ook voor alle andere havenstadjes......

Ondertussen nu 4 dagen Sydney erop zitten en Australie wordt goed afgesloten met 2 dagen super mooi weer. Kort samengevat heeft Australie veel hoogte en dieptepunten gekend......Hoogtepunten: natuur, dieren, surfen, en alles wat jullie hebben kunnen zien op het blog... Dieptepunten: kies laten trekken bij tinus na 2e keerkaakontsteking, 3 keer ingebroken waarvan 1x door onszelf.......

We zijn heel benieuwd naar wat Nieuw-Zeeland ons gaat brengen en na twee dagen uitrusten in een hostel zijn we klaar voor een nieuw kampeeravontuur van 6 weken in Nieuw-Zeeland! Klaas bedankt voor allebruikbare tips en als anderen nog do's en dont's weten laat maar horen!

Dit was het voor nu...... Als het lukt zet ik ook nog even de duikfoto's van komodo erop (gekregen van een duikgenootje via de e-mail) onder de andere indonesie foto's..... Ik hoop dat iedereen een leuke sinterklaas heeft gehad? Wij moesten het doen zonder de lekkere chocoladeletters, speculaas en pepernoten, maar ach da's ook wel zo goed voor de lijn!

Tot de volgende keer!

Liefs martijn en Conny

p.s. wist-je-dat: Martijn op een gegeven moment zelf vond dat het te hard waaide om te kunnen surfen!!!!!! Moet niet gekker worden, toch?

Queensland; van Townsville tot Brisbane

Hello everybody (Mates, Darls, sweeties, love, etc.),

We're hangin allright....no worries.......

Het is alweer een tijdje geleden, maar hier is dan weer een bericht vanuit Oz.... Na Townsville hadden we het plan om het wrak de Yongala te gaan zien als enige duik hier. Maar gezien de prijzen hebben we toen de overweging gemaakt te gaan voor een zeiltrip op de Whitsundays. Dus vol goede moed aangekomen in Airlie Beach kwam er wat roet in het eten...in de vorm van nederlands baggerweer en een kaakontsteking bij Tinus.... Dus het geld maar in de portemonnee gehouden. Dat is maar goed ook want het leven is duur hier!!!! Het dagelijkse budget dat we voor Australie in gedachten hadden hebben we nog geen enkele dag gehaald, dus dat gaat goed!!!!!

Toen kwam Tinus z'n verjaardag en er moest gesurft worden! Meneer (ja hij is 30 nu!) wil een surfboard voor z'n verjaardag dus die hebben we in Noosa op de kop getikt!!!! Zie foto's van de blije eigenaar! Maar nog even een paar dagen terug, aangekomen in Town of 1770 kwam er als cadeautje een mega-grote-schilpad het strand opgekropen. Nest seizoen is begonnen hier....gaaf cadeau!

Daarna naar Rainbow beach voor wat golven en zandduinen. Envervolgens naar Noosa voor nog meer golven..... Surftrip is begonnen! Heeft con dan nog wel wat te doen denken jullie? Ja con is nog niet zo dapper dat ze al de golven berijdt maar peddelen en mee laten spoelen vind ze nog wel grappig en dankzij onze onderwater housing voor de fotocamera kan ze het fotograferen vanuit het water verder uitproberen! Dus de vissen houden jullie nog te goed, zodra we een goede snorkel of duikspot treffen (zal wel centraal amerika worden) zullen jullie de foto's van de vissen te zien krijgen... Ik zal jullie nog even vergassen met foto's van alle dieren hier in de fotoserie..... Een aantal hebben we in het echt gezien en een paar in de Australia Zoo van Steve Irwin! Was echt super! Dat is nog eens een dierentuin!

Tot slot nog een wist-je-dat-je: Dat Con binnen 30 seconden de deur van de auto open had nadat we ons hadden buitengesloten, met een beetje telefonische assistentie van travellers Autobarn?

Tinus zegt dat het weer tijd wordt om op het strand te gaan liggen, dus tot de volgende keer maar weer!